Katrine Borup

Vester Søgade 58, 3.th
1601 København V — Denmark

+45 53 34 83 89
katborup@gmail.com

English Tilbage

HoMA (2015)

HoMA er som navnet antyder en slags hjemmemuseum (en filial af MoMA?). På et hvidmalet møbel – en mellemting mellem et klassisk udstillingspodie og en frugtbod på strøget (eller en salgsbod vej landevejen) – er anbragt en række hvide cylindre. De har forskellige størrelser og er lavet af små hvide plastikrør, såkaldte HAMA perler eller perlebrætsperler.

HoMA er skabt til udstillingen HJEMLIGHED, hvor en række designere, arkitekter og kunsthåndværkere udstillede i et fungerende hjem i det indre København. Formålet var at undersøge hjemmet som fænomen og som udstillingsramme. Eller sagt med et kataloguddrag: "Kunsthåndværk ses traditionelt som genstande med en brugsfunktion, men faget har flyttet sig mod en mere bred og kunstnerisk reflekterende tilgang, der ofte præsenteres i et traditionelt gallerirum. Men hvad sker der, når den type kunsthåndværk flyttes tilbage i den hjemlige kontekst?"

HoMA (2015)
Col xl homa1 2015 benitamarcussen

HoMA

Cylindre af HAMA perler (perlebrætsperler) på hvidmalet podie af mdf
Foto: Benita Marcussen

Col xl homa3 2015 benitamarcussen

HoMA

Sammensyede HAMA perler (perlebrætsperler)
Foto: Benita Marcussen

HoMA er et formelt projekt, en serie cylindre lavet af mindre cylindre – en leg med skalering og en undersøgelse af forholdet mellem del og helhed. Men fordi cylindrene er lavet af perlebrætsperler er de mere end blot formelle. De er desuden ”syet sammen” med tråde på kryds og tværs; en tidskrævende, ensformig teknik, der minder om gamle velkendte husflidsteknikker.

Cylindrene ”flirter” altså allerede i udgangspunktet med noget ikke-formelt, noget fortællende. Og dette aspekt blev de besøgende på udstillingen opfordret til at forstærke ved at tage cylindrene med rundt i hjemmet og anbringe dem på hylder, i skuffer og skabe i dialog med kopper og dimser med funktion og/eller affektion. De abstrakte cylindre viste sig at være stærkt påvirkelige og transformeredes let til noget der lignede noget hjemligt. Og det er en af HoMAs pointer, at pege på i hvor høj grad objekter påvirkes af de omgivelser, de sættes i. Den hvide farve refererer til begrebet ”the white cube”, forestillingen om at et udstillingsrum kan være neutralt.

HoMA (2015)
Col xl homa lampe 2015 katrineborup

HoMA, lampekontakt

Lille cylinder af perlebrætsperler

Col xl homa toiletrulle 2015 katrineborup

HoMA, toiletrulle

Mellem cylinder af perlebrætsperler

Col xl homa vaskepulver 2015 katrineborup

HoMA, dåse

Stor cylinder af perlebrætsperler

Det legende element er vigtigt i projektet – det hører hjemmet til. Udstillingsgæsterne inviteredes til at lege med men også til at dokumentere legen med et vedlagt engangskamera. Billederne blev fremkaldt undervejs i udstillingsperioden og hængt op i den hvide museumsbase, som langsomt forvandlede sig til noget, der mindede mere om en opslagstavle med familiebilleder og huskesedler end et udstillingspodie.

HoMA (2015)
Col xl homa podiemedbilleder 2015 katrineborup

HoMA

podie med billeder

Col xl homa proces2 2015 katrineborup

HoMA

Procesfoto: Der sys med tråde på tværs af de sammensyede perlelag

Col xl homa proces 2015 katrineborup

HoMA

Procesfoto