LANGHÅRET STRUKTUR (2025)
LANGHÅRET STRUKTUR er et dagbogsprojekt: Igennem et år har jeg indsamlet mit eget naturligt fældede hår og forarbejdet det til en serie hårobjekter, der efterfølgende er blevet monteret på papir. Projektet er skabt til kunsttidsskriftet ARK, men blev i november 2025 udstillet samlet i smallspace på KH7 forud for udsendelsen til ARKs abonnenter (se evt. arkmappen.dk)
Projektet startede for år tilbage som en pludselig indskydelse til at farvesortere mit eget håraffald, altså som en art naturvidenskabelig nysgerrighed i forhold til min egen efterhånden temmelig grå hårpragt. Det overraskede mig, at den grå virkning viste sig at skyldes tilstedeværelsen af helt hvide hår, som blander sig med de oprindeligt brune. Jeg har lavet flere projekter af mit eget hår igennem de senere år (se evt. MeTHOS og TEARS), og selv efter års arbejde med de hvide hår, forekommer de mig sært fremmede, når de bunkes - som noget fra et andet væsen.
At adskille mit eget hår i lyst og mørkt er ikke kun et analytisk ”videnskabeligt” greb, men også et greb med en stærk visuel og symbolsk karakter. Som en yderligere forstærkning af den kunstneriske dimension i projektet har jeg dagligt forarbejdet dagens håraffald og lavet et lyst og et mørkt hårobjekt efter samme opskrift: Hårene bindes et hår ad gangen med et slyngestik omkring to ”trendhår”, de længste hår i midten og de korteste i siderne. Formen afspejler tilblivelsesprocessen. Objekterne fremstår, trods det at de ar lavet efter samme opskrift, vidt forskellige pga. variationen i mængden af hår og de enkelte hårstrås struktur. På grund af spændinger i hår og knuder krummer knuderækken helt af sig selv, så objekterne får en vis lighed med øjenvipper.
Hår er noget, alle har et hverdagsagtigt intimt kendskab til, men måske ikke et særlig dybt kendskab jf. min egen overraskelse over mit grå hårs beskaffenhed. Men hår er et materiale, der er fuld af fortællinger. Selv har jeg undervejs ”nørdet” hår på forskellige måder: Jeg har studeret hårets biologi, jeg har været optaget af 1800-tallets hårsmykkekunst, herunder sørgesmykker lavet af afdødes hår, og jeg har opdaget, at der findes en levende håraffaldsindustri i Syd- og Sydøstasiatiske, hvor håraffald sorteres manuelt, inden håret videresælges til parykindustrien.
LANGHÅRET STRUKTUR har i et år struktureret mit arbejdsliv på tyrannisk vis og har på et overordnet plan ført til overvejelser om, hvad det er for nogle mere eller mindre langhårede strukturer, der generelt styrer os i vores liv.